Gardening!

måndag 19 mars 2012

Vårteckensutmaning 2012!

Bosse spanar!
Utan större förhoppning gick jag ut för att spana efter vårtecken.
Själv har jag inte fått syn på varken blåsippor eller tussilago men..
Jag vet att de blommor på en del ställen.
Vårfåglar har börjat komma såsom bofink, tranor, svanar men..
Jag har inte hört eller sett några sådana men...
På lördagsmorgonen såg jag och hörde två gäss.

Blåbärsris 2012-03-18.
I skogen lyser blåbärsriset grönt.
Myrstacken ligger still.
Jag såg ingen rörelse...
Än!

Myrstack 2012-03-18

Ett säkert vårtecken är dock att bäcken porlar.
Den har tinat fram lite här och var.

Bäcken porlar.

Jag sökte blåsippor och tussilagi på en ödetomt...
Där brukar de blomma tidigt på.
Men..
Inte ännu men..

Borstnejlika 2012-03-18.

Jag hittade framtinade växter såsom borstnejlika, harsyra samt smultronblad.
Det är lite spännade med borstnejlikorna. 
De blommar varje år och frösår sig och kan därför överleva.
Trots att det var väldigt länge sedan...
Någon bodde på platsen.

Smultron 2012-03-18.
Vägarna har börjat sopas.
Det är ett härligt vårtecken att slipa halkan.

2012-03-18.

Men ännu finnns det is och snö kvar.
I Skidspåret ligger ännu snön tjock men...
Videkissarna är ett tecken på spirande  vår.

2012-03-18.
Det finns lite barmark på en del ställen där..
Lägger jag korta spår.
Till Bosses stora förtjusning.
Han älskar att spåra.
Under vintern har jag lagt godbitar på stammar till tall och dylikt men...
Nu kan jag variera mig mycket mera.
Att spåra på barmark det är ett vårtecken.
Bosse 2012-03-18.
I min egen trädgård spanar jag efter vårlökar och annat grönt.
Men än är snödropparna ensamma.

Snödroppar 2012-03-18.
Detta var mitt bidrag till Vårteckenutmaningen 2012.
Där finns bidrag på vårtecken från hela vårt avlånga land.
Samt Usa och Norge.
Jag önskar alla en härlig vecka!
Zinnia
Besök gärna!


8 kommentarer:

Unknown sa...

Det er jo mange fine og kjære vårtegn her hos deg , hvis en bare ser litt etter de små ting er de der.
Lyden på fuglene og lukten av marka her helt fantastisk nå på våren.

Så mange fine bilder , ha en fin mandag.
Klem fra Marit.

Susie på Stjärnarve... sa...

Du hade ju en hel del fina vårtecken, även om det där "vita möglet" du visar inte riktigt hör ihop med våren! Fast vi har också snö kvar på några fläckar och dessutom är det massor kvar av den 2 m höga och 3 m vida snödriva som plogats upp vid infarten. Min gubbe försökte skotta ut den,men den var stenhård!

Här är gudagott att vara ! sa...

Oj så många vårtecken du har kring om dej ! - Underbara bilder som får en att längta ! - Vilken snygging din Bosse är ♥ Och sen måste jag berömma dej för din trevliga blogg ! - Att du älskar blommor råder ingen tvivel om,
Och att du dessutom kan en massa om trädgård förstår jag också !
Ha en skön vårvecka !
Kram Anneli ♥

penandparchment sa...

Du hittar fullt med Vårtecken ändå ,-)
Härliga bilder,det går mot grönt,denna ljuvliga färg.
Gäss det är vårtecken,men jag har inte sett inte hört.
Nejlikan som frösår sig själv, låter fin ,-)
Du hitar så många växter och vet namnet på dom, sånt är jag urdålig på!
Bosse, ja han är Våren själv! ,-)
Rolig pigg kille i sina bästa dar i livet ,-)
Ha det FINT ,-)
STOR KRAM Primrose ,-)

Kicki sa...

Det är den här tiden på året jag börjar önska att jag bodde lite längre söderut. Som jag längtar efter att kunna lägga fina viltspår till hunden och spana efter liv och rörelse i skogens skrymslen och vrår. Men kommer tid kommer...vår (?)... :)

Kerstin: sa...

Härligt med vårbäckar som porlar.

Det där med sopade vägar och gångbanor känns som ett säkert vårtecken. Det är så skönt att cykla och gå på sopade vägar.

Inger sa...

Hej,
'Ghislaine de Féligonde' bildar sällan nypon.
Ha det bra!

Gunilla sa...

Vilka härliga vårtecken.
Och att ni skall få så varmt det blir jag lite avispå.

En riktig söt hund har du.

Ha en fin vårvecka
Gunilla