Gardening!

torsdag 8 mars 2012

Home and Garden Thursday och Fertilizer Friday!


Att skapa en trädgård!
Som passar mig just nu!
En trädgård som inte blir till ett ständigt dåligt samvete utan...
Istället kännetecknas av glädje och lust.
Innan jag blev sjuk så...
Hade jag fyra kolonilotter samt min lilla trädgård.
Jag älskade att odla.


Odlandet gav mig stor tillfredställelse och ro i själen.
Att planera säsongens odlingar och projekt var...
Så kul!
Våren 2011.
Även vinterträdgården var vacker.
Idag är min utgångspunkt en annan.
Mina förutsättningar är en annan.
Jag älskar fortfarande att odla men...
Jag får tänka till.
Anpassa mig och vara flexibel.
Helt enkelt arbeta med de förutsättningar...
Jag har idag.

Våren 2011.
Idag odlar jag på en mycket liten yta.
Min lilla "Frimärksträdgård".
En trädgård som är tämligen självgående.
Med mycket perenner och buskar.
Biennerna får gärna fröså sig själva.
Med bara små korrigeringar från min sida.

Sommaren 2011.

Det jag framförallt minskat är förodlandet.
Aroniahäcken fick åtta potatisar som sällskap.
Ringa jobb men jag fick smaka min egen färskpotatis.


För mig har det tagit mycket kraft att förodla och göra utskolningen.
Där har jag jag varit radikal.
Jag skolar inte längre om växterna utan sår direkt i liten kruka.
Något mer jag fått vara hård med är att...
Odla bara några få ettåringar.

Sommaren 2011.

De finns de som jag inte kan vara utan.
Såsom doftande luktärtor, tagetes, blåklint ...
Det är svårt att avstå.
Men jag måste om jag skall orka.

Sommaren 2011.
Detta var mitt bidrag till Home and Garden Thursday och Fertilizer Friday.
Jag önskar alla en härlig helg!
Zinnia
Besök gärna!



3 kommentarer:

penandparchment sa...

Inte bara ett bidrag till dom, utan att också glädja bla mig ,-)))
Låter härligt med att ha intresse för plantering och plantor,frö. det har jag aldrig haft. Mina växter inne får vara glada att dom överlever,tyvärr. För jag älskar blommor och träd!
Din frimärksträdgård är helt underbar, så är fåglarna du har där också,(bilden) ,-)
Så söta!
Ska bki kul att få se vilka blommor du njuter av i vår och sommar. du tar underbara kort! ,-)
JO, jag har antagit en utmaning från en bloggvän, kika in hos mig, jag har inte valt ut någon bloggvän, utan det är upp till er att välja själva om ni vill hoppa på utmaningen. Det är 5 saker vi bloggvänner inte vet om dig du ska skriva ,-) förstår om du tvekar, du väljer ju själv,du vet att den finns ,-)
Ler av allt härligt fågelkvitter på din blogg! ,-)
Ha det gott! KRAM KRAM Primrose ,-)

Anonym sa...

I loved seeing your garden of last year and I know it will be just as special this year. Perennials are wonderful aren't they? More expensive in the beginning but they come back every year. It's nice to sometimes get cuttings from friends. xo

Lady Farmer sa...

I see you have some pretty 'Zinnia' seed packets! I love to grow them. And is that Godetia I see with them? Also very pretty! All of you tulips and the foxgloves make me want spring to hurry and get here!
Thank you for dropping in at my blog and leaving a sweet comment!
Blessings!