Gardening!

lördag 24 mars 2012

Saturday Show Off!


Orcihdeér ger mycket ögonfägnad.
Under lång tid.
Den ovan har blommat alltsedan november.
Jag köpte den på ÖB för 49:-
Den är tvåstänglad och har blommat konstant.
Det verkar inte avta ty..
Den har ännu mycket knopp.


När jag var yngre gillade jag inte orchideèr ty...
Jag tyckte de såg elaka ut.
De fick mig att tänka på insekter.
Dessutom trodde jag att alla orchideèr var svårodlade.
Så fel jag hade.
Genom alla hybrider så är de väldigt lättskötta.
Själv sätter jag dem i diskhon.
Vatten och orchidee`näring ungefär en gång i veckan.
Sen blommar de och efter blommningen får...
De stå i svalt i mitt badrumsfönster.
Då sätter de nya knoppar.





Detta var mitt bidrag till Saturday Show Off!
Jag önskar alla en härlig helg!
Zinnia
Besök gärna!


4 kommentarer:

Enelid vitt och lantligt! sa...

Underbara orchideér det är en av mina favorit blommor!
Ha en härlig lördag!
Kram Carita

Heirloom treasures sa...

Zinnia your orchids are gorgeous.
Thank you for your visit and your kind comment. Yes the Tree Bergonia does grow very well here and blooms all year.
:) jeanetteann

Anonym sa...

Vilken tur du hade som hittade en länge blommande orkidé till det priset. Fina bilder. Och fågelsången gillar jag. Underbart.

Anonym sa...

Och jag har fortfarande inte lärt mig att tycka om orkidéer + att jag aldrig lyckats hålla dem vid liv när jag nu någon gång fått en... Dina foton var jättefina!
:-)