Gardening!

fredag 9 mars 2012

Blooming Friday!

Dillpion 2011.

Jag älskar pioner och av dem alla älskar...
Jag mest dillpionen.
Den är min juvel.
Alltifrån att den skjuter små röda skott.
Till att den börjar växa.
Då påminner den om små tropiska palmer.




Knopparna ser ut som små röda rubiner med grön inramning.
Dillpionen börjar tidigt att blomma.
Den blommar inte så länge men...
Jag har den i ett halvskuggigt läge.
Då får den en relativ lång blomningsperid.
Knopparna slår ut allteftersom.
.

Dillpionen är den pion som blommar först i min trädgård.
Min dillpion kommer från min syster.
Hennes man ärvde ett hus efter sin moster.

Sommaren 2011.

Huset är ett gammalt Per- Albin Hanssons torp.
Hela torpet är omgivet av gammeldags växter.
Ty Anna som mostern hette var trädgårdsmänniska.

Sommaren 2011.

Detta var mitt första bidrag till Katarinas trevliga Blooming Friday!
Besök gärna hennes trevlig hemsida!
Jag önskar alla en härlig helg!
Zinnia

15 kommentarer:

penandparchment sa...

Dillpion,det var något nytt för mig!
Så vacker ,-)
Härligt att ta över en gammal tomt med ovanliga växter!
Dillpionen ser ut som ett utsökt smycke i sin enkelhet ,-)
Vilket tilltalar mig!
Ska besöka sidan du rek ,-)
Ha en skön Helg!
STOR KRAM Primrose ,-)

Lotta sa...

Fina bilder att glädjas åt, pioner är helt outstanding!!!!Jag har oxå en dillpion som jag gillar skarpt.
Må så gott.
Lotta

Vores have sa...

Hejsa.
Flotte billeder du viser - af en smuk pæon.
Tak for din kommentar på min blog.
Jeg har sat fremgangsmåden ind på blog - så du kan se hvordan hvordan du kan lave sådan en dekoration...
den er lynhurtig at lave.
Ønsker dig en god week-end.
Knus Hanne Bente / hbt.finus.dk

easygardener sa...

It is a beautiful flower. Although Paeonies do not bloom for long they are well worth growing for their lovely flowers.
Have a good weekend.

Anette sa...

Så fin den är. Jag visste inte att det är en gammaldags sort. Smart att ha den lite skuggigt så du får njuta länge. /Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Tjusigt! Tidigare var jag inte så förtjust i pioner, hade visserligen några, t.ex. en dillpion - den gav jag bort till en väninna - och två vedartade pioner samt en svavelpion
(den med det ryska konstiga namnet). Men så förra året sa det "klick" och jag köpte på mig 6 st luktpioner. Hoppas dom överlevt och kan växa till sig.
TREVLIG HELG
Susie

Lena/isklockan sa...

Har ingen dillpion men min granne har som jag kikar på ibland. Den är så speciell med sina blad och den kommer mycket tidigare än de jag har.

Kram

Rosor och ruiner sa...

mmm, pioner är den vackraste blomman helt klart! Någon dillpion har jag dock inte (ännu kanske skall tillägga... *ler*)

ulla laiho sa...

En vacker blomma - roligt att följa hela växtperioden!

xinex sa...

Your flowers are gorgeous!...Christine

Mia sa...

Ända sedan jag för flera år sedan fick se en dillpion har jag velat ha en men jag måste erkänna att jag varit för snål, den är ju oftast rätt dyr för en liten planta.den är ialla fall jättefin!
tack för att du lyste upp min dag med denna fina blomma!
kram mia

Puumuli sa...

Dillpion har jag alltid önskat mig men har ännu inte fått tag på en, den är hisligt vacker tycker jag!

Ha en fin helg du med!

Kram
Sari från Puumuli

BernieH sa...

Such a beautiful bloom!

Humlans Lott sa...

Dillpion! Vilken härlig pion - bladverket är också fint!

Ha en skön söndag!

Lisa sa...

Åh den är så fin :-) Tänkte nästan välja den först, men hittade ingen bra bild i arkivet. Kul att höra storyn om din pion ! Min egen dillpion har jag sått från frö. Det tar några år innan den blommar, men den är värd att vänta på !
Lisa/Lisas trädgård