Gardening!

torsdag 22 mars 2012

Home and Garden Thursday!


Underbara tagetes!
Denna trevliga annuell finns i många färger och former.
Namnet kommer från den etruskiska guden Tage.
Det svenska namnet är sammetsblomster.
Tagetes odlades i Sverige redan på 1600- talet.
Den odlades när Vasaskeppet byggdes.
Linnè odlade tagetes i sin trädgård.
Den växt han odlade var en vacker slank men rätt högg annuell.

Jolly Jester.
Jolly Jester är en av mina favoriter.
Det är en ganmmeldags sort vars frön jag köpt på Rockdala.
Den är hög slank och har randiga kronblad.


Randigt var högsta mode under 1500-talet.
Byxor och ärmar på välbeställda var ofta randiga.
Idag finns en rest kvar i de byxor som Sweizergardet bär i Vatikanen.

Mr Majestic.
En till favorit som jag odlar är Mr Majestic.
Den är ochså randig men är kort och buskig i sin form.
Tagets finns i så många former att de flesta kan säkert hitta sin favorit.
Själv gillar jag de flesta sorter men förutom de randiga...
Gillar jag sorter som de bronsröda och fyllda blommorna på Pantehr och Red Brocade.




Men jag är även rätt förtjust i Bolero och Red Marietta.
De småblommiga sorterna som tex Sweet Mace och Tangerine Gem är goda...
Att använda som krydda i sallad eller till te.


En bra egenskap hos tagetes är att de är bra mot nematoder.
Vid rossjuk jord pröva att odla tagetes annars byt jord..


Tagetes är lätt att förodla.
Den börjar blomma tidigt och håller på långt in på hösten.
För några år sedan var jag till Wiij Trädgård.
Där fanns flera planteringar med tagets.

Wiij Trädgård.

Wiij Trädgård.
Detta var mitt bidrag till Home and Garden Thursday.
Jag önskar alla en härlig dag!
Zinnia
Besök gärna!


3 kommentarer:

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej!

Tagetes är helt klart en underskattad blomma. Men jag tycker det verkar som att tagetes är på frammarsch i gen - kul!! Den är lite av en hata eller älska-blomma för många :-)) Du hade många fina ser jag.

Ha en toppen dag!
/Charlotte

Unknown sa...

Så flotte bilder og Tagetes er jo så villig og fin.
Det er så gøy og se blomstene på nært hold ,en ser så mange flere utrolig flotte detaljer.

Takk for info , det er jo gøy og lære litt nytt om blomster og navn.

Ha en fin dag , Marit.ytemberldifer

penandparchment sa...

Kul med lite historia bakom blommorna, tagetes är inte en favorit hos mig, undviker denna blomma ,varför vet jag inte, har aldrig tyckt om den.
Men som vanligt ,inne hos dig, öppnas alltid mina sinnen! ,-)
Det är sant!
Så nu blev jag nyfiken på den här lilla tagetisen ,-)
Ser att på bild är den ju riktigt söt.
Den ska jag ge en andra chans i sommar. ,-)
Vackra blombilder.
Dom där gängliga (glömt namnet redan) kan inte kolla nu ,-) måste skicka iväg det här först.
Var riktigt vackra tycker jag ,-)
Ha det fint,Bosse och du.
Idag var det sommarvärme ,-)))
STOR KRAM Primrose ,-)