Gardening!

torsdag 7 augusti 2014

Under rosvalvet!


En illustratör som jag är väldigt förtjust i är Kate Greenaway.
Jag gillar hennes söta akvareller av barn, kvinnor och blommor. 
Kate var en brittisk barnboksillustratör och akvarellmålare.
Hon skrev barnböcker 
Hon föddes 1846 och dog 1901.
Nedan kommer en dikt av Kate Greenaway från boken "Marygold Garden".
Jag upptäckt Kate Greenaway genom Old Design Shop  
En trevligg blogg som delar med sig av bilder mot att man har en länk.
Länken kommer på slutet av detta inlägg.
Besök gärna hennes sida. 



Under Rose Arches by Kate Greenaway

av Julie J
UNDER ROSE ARCHES.
UNDER Rose Arches to Rose Town –
Rose Town on the top of the hill;
For the Summer wind blows and music goes,
And the violins sound shrill.
And her curtains of Roses so fair;
And a Rosy crown, while far adown
Floats her long golden hair.


Oh Roses shall be for her carpet,


Twist and twine Roses and Lillies,
And little leaves green,
Fit for a queen;
Twist and twine Roses and Lillies.
Twist and twine Roses and Lillies,
And all the bells ring,
And the people sing;
Twist and twine Roses and Lillies.
This vintage storybook image and poem, Under Rose Arches (spelling and grammar as it is in the book), is from Marigold Garden by Kate Greenaway, circa 1892.

2 kommentarer:

En rosa fluga sa...

En kvinna jag inte kände till, söt ovanlig dikt och underbara bilder, håller med.
Vilka åsk o regnskurar vi haft. Men sen varmt igen.
Ha det jättefint STOR KRAM från mig Primrose -)

Unknown sa...

Åå ja så fine og søte bilder, en blir glad av å se på de.
Fargene er også så duse og flotte.

God sommerkveld fra Marit.