Gardening!

tisdag 5 augusti 2014

Sällskap i trädgården!


Just nu är det pilfinkarna som dominerar i min trädgård.
Märkligt hur fågelarterna byter av varandra.
På bilden ovan tror jag att det är ett par ungar samt deras mor.
Men vad vet jag?


Är det en spindel eller är det en vissen blomma som fågeln ovan försett sig med?
En del fåglar är för mig svåra att art- bestämma.
Ungar och honor är ofta svårare att art- bestämma jämnfört med hanarna.

Till exempel fågeln nedan är det en sångare och i så fall vilken?
Ett litet gult tecken ovan ögat?
Jag gissar på lövsångare



Fågeln nedan ser ut som en mes-  unge.
Men av vilken art?


Fågeln nedan tror jag är en lövsångare.
Sveriges vanligaste art.


Talgoxen och blåmesen ett tacksamt radarpar i trädgården året runt.



Även nötväckan kommer på blixtvisiter året runt.
Den är inte den lättaste fågeln att fånga på bild.
Nedan herr nötväcka som visar hur..
Han kan klättra upp och ned.


Fjärilar av skilda slag gör besök i min lilla trädgård.
De gillar ligularia
Nedan ett påfågelsöga.
Visst är den fin!


Bosse gillar ochså att vara i trädgården.
Gärna på span efter spännade ting som katter, hundar eller kanske en skata.
Skator skäller han på.

Nu är det dags för middag.
Pasta och köttbullar står det i dagens meny!
Som extra vardagslyx blir det italiensk glass till efterrätt.
Citronglass med hallon.
Otroligt god.
Speciellt heta dagar då den läskar.
En skön tisdagskväll till alla!
Zinnia


1 kommentar:

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är jättekul med fåglar i trädgården, men inte när ungarna ramlar ur boet!
Får Bosse också pasta och köttbullar!
KRAM
Susie