Gardening!

lördag 16 augusti 2014

Trädgårdstankar!

Såpnejlika!
När jag går i trädgården tänker jag ibland på att växterna är något som jag delar med människor från förr.
Som till exempel såpnejlikan.
Den användes av vikingarna för att tvätta kläder och att tvätta håret.
Krossa blad och rötter så får du ett medel som löddrar.

Såpnejlika och höstflox!

Själv odlar jag den för att den är lättodlad och tämligen söt.
Ljust rosa såpnejlika som får möta och den mörkt rosa höstfloxen.
Snyggt!

Höstflox!
Ibland möts växter från olika delar av världen.
Den Nordamerikanska höstfloxen möter vår såpnejlika.


Bakom såpnejlikan har jag ett litet körsbärsträd.
Ett träd med gammla anor..
I såväl i europa som i Kina. 
Till skandinavien infördes den troligtvis av kristna munkar.


I år blev det mycket körsbär.
Jag plockar kösbär varje dag.
Än är säsongen inte slut.


Lite stacciatella- yogurt, några nyplockade körsbär och ibland toppad med hasselnötter.
Så helt underbart gott!
I Sundsvall skiner solen.
Det är en ljuvlig lördagsmorgon.


Dags för förmiddagskaffe!
Jag önskar alla en skön lördag!
Zinnia

Beök gärna!

9 kommentarer:

En rosa fluga sa...

Det visste jag inte om såpnejlikan, visste inte ens att det fanns en nejlika som heter så.
Du vet mycket om våra växter ,-)
Kul att få veta.
Vackert du har o så mysigt, härligt med så många körsbär.
Vacker kopp ,-)
Jag vill bara hoppa rakt in i dina bilder! ,-)
Ha en skön Helg, här börjar det klarna upp lite.
KRAM KRAM Primrose ,-)

Katarina sa...

Den är söt, såpnejlikan. och historien bakom den gör den än mer odlingsvärd.
Ha en skön helg!

Susie på Stjärnarve... sa...

Här är det också ett underbart sensommarväder - och det var det igår så vi båda fick en hel del jobb fixade innan vi ska åka på fastlandssemester. Som tur var.....
För inatt fick min gubbe "sommarsjukan" och det är inte kul. Så jag får jobba på själv idag och det går, även om vi nog får hoppa över en del större jobb - som att klippa vårt nästan 200 m långa dike. Man vill ju gärna att det ska se "bebott" ut när man inte är hemma!
KRAM
Susie

Unknown sa...

De er flotte sammen så det var godt de fant hverandre, fine hagetanker og bilder.

God helg.

angie sa...

sie haben einen sehr schönen garten und das kirschdessert sieht sehr lecker aus!!! alles liebe von angie

Inger sa...

Ger alltid lite eller mycket extra att känna till växternas historia.
Idag ingen sol i Hudik!
Kram

Villrose sa...

Synes såpeurten har en fin, kald rosafarge (selv om den blir litt raskt brun i toppen). Tror ikke jeg vil bruke den til vask, men artig å vite at vår forfeder gjorde det :-)

Rost och rädisor sa...

Såpnejlika och flox snygga ihop. Anade nog att namnet faktiskt kunde ha nåt med tvätt att göra. Kul att få det bekräftat och dessutom mer kött på benen.
Ha det så gott
Anette

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Oj så mycket vackert ihop, kul att få ta del av.

Ha det gott.

Hälsningar Ewa :)