Gardening!

söndag 13 maj 2012

Vårteckensutmaningen 2012!


Eftermiddagsfika i trädgården är ljuvligt.
Ännu är det lite kallt men med tröja på så...
Är det ändå perfekt.


Där jag sitter med min kopp te så...
Ser jag de många framsteg som min lilla trädgård gjort...
På bara några få dagar.
Trots regn och rusk.


Ännu fler bollvivor har slagit ut och mina hyacinther är...
Väldigt nära till att börja blomma.
 

 
Den dagliga spaningen efter liljebaggen har startat.
Tänk att sådan söt liten skalbagge kan...
Ställa till sådan skada..
I ett nafs.
Ännu är mina krolliljor skonade men...
Jag är vaksam.


Idag har jag beskurit rosor.
Samt sådant man inte skall beskära i maj...
Men...
Nöden har ingen lag.
Det var nödvändigt.
Min hälsa gjorde att jag inte fick det gjort ifjol.
Nu är min smultronschesrmin, häggmispel och mina två kaprifoler beskurna.


Jag har gott om småfåglar i min trädgård.
Det mest exotiska är blåhake och stjärtmes men...
Det mest vanliga är finkar, siskor och sparvar
Idag har jag bland annat sett...
En nötväcka, större hackspett och en liten buskskvätta.
Jag skulle önska att jag klarade av att ta bilder på alla fåglar men...
Fågelbilder är inte min starka sida.
Bilden nedan är en liten blåmes.
Inte perfekt skärpa men...
Det syns åtminstone att...
Det är en blåmes.


Idag har jag sått i min kallbänk.
Plocksallad, kryddkrasse sockerärtor, dill, persilja och en massa blommor.
Det finns dock ett litet dilemma...


Var skall jag plantera ut mina zinnior, astrar och alla andra annueller.
Rabatterna är redan nu tämligen fulla med perenner och små buskar.


Snart skall min rosenkvitten börja blomma.
Knopparna är fulla.


Flera tidig blommande tulpaner är på gång..


Jag längtar till att mina små Tulipa Tarda står i blomm.
Söta blommor i gult och vitt och som bara...
Öppnar sig i soligt väder.


Något som retade mig nu på morgonen är...
Att jag inte minns vad denna tulpan nedan heter.
Jag har alla förpackningar kvar så...
Jag får söka i uthuset efter namnet.


Dillpionen kommer bra redan nu syns knoppen.


Löjtnantshjärtat har överlevt vintern men..
Det är så litet.


För säkerhets skull markerade jag det med en pinne så att inte kungsnejlikroten...
Begraver den med sina blad.


Vårkragen står snart i blomm.
Redan nu syns gula kronblad i blommknoppen.


Zinkbaljorna är på plats för att samla in regnvatten.
Något som gått bättre än jag önskat...
De senaste dagarna.
Men snart...
Hoppas jag att himlen kan hålla tätt samt...
Det blir varmare.


Inomhus blommar bladbegonian, kristi törnekrona och clivian.
Hibiskusen har knoppar.



Den billiga vårelden jag köpte i januari har...
Börjat blomma igen.


Sammanfattningsvis av den vecka som gått är att...
Jag och Bosse trivs i trädgården.
Sköna maj!


Jag önskar alla en härlig vecka!
Zinnia

Besök gärna!



3 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Härliga bilder, gillar speciellt det dekorerade bordets klatschiga färger! Jag har blivit ett stort färgfreak på gamla dar verkar det som!!

penandparchment sa...

HEJ!
Vaknade till när jag såg ditt bord!
Herregud va läckert, vilka färger och dynerna på stolarna. ropade på gubben direkt, Har aldrig sett något så himla fint, duk porslin allt! ,-)))
Andra bilderna var ljuvliga dom också!
Bladbegonia, en sån ska jag försöka skaffa efter semester.
Du gör det så mysigt runt dig och Bosse.
själv är jag klubbad efter besöket. SÅ TRÖTT.
Det tar tid att komma tillbaka.
Nu kommer jag inte att vara inne på bloggen på ett tag, askspridning i England bla.
Ta hand om dig, älskar dina bloggar!
Vi hörs. STOR KRAM Primrose ,-)

Margot sa...

Så mycket vackert du bjuder på! Den solgula dukningen ser oerhört inbjudande och mysg ut!!
Önskar dig en härlig helg!
Kram Margot