Gardening!

fredag 25 maj 2012

Fertilizer Friday!


Underbara underbara maj!
Jag njuter i min lilla trädgård. 
I vart vädersträck jag tittar...
Finns det något att titta på.
All denna mångfald av blommor lyfter min själ.


Ett sommartecken redan i maj är...
Att jag idag var tvungen att vattna.
Pioner, rosor och potatis behöver mycket vatten för att...
Få riklig blommning och skörd.


Något jag känner mig alltmer nöjd med är...
Min lilla grusgång.
Den anlade jag ifjol
Innan hade jag skivor av tall lagt som plattor.
Snyggt men...
Ack så halt.
Grus är betydligt säkrare för mina fötter att gå på.


Närmast huset hade jag en väldigt svår och mörk plats
Det var svårt att få till en bra dränering trots att jag gjorde en massa olika saker.
Mossan frodades och endast de tåligaste växterna klarade läget och jorden men..
Så anlade jag en cirkel av grus.
Jag lade viraduk under för att slippa det värsta av ogräset.
Det fungerar fantastiskt.
Platsen ser prydlig ut och blir som en...
Liten installation i min mini- trädgård.
På köpet har jag fått en plats där tvååringar och självsådda penseér trivs.


Primulorna är så vackra.


I min trädgård gör jag mycket plats för självsådd.
Min trädgård delar jag med blommor och insekter.
Även om jag ansar och ibland är obarmhärtig.
Liljebaggar är förbjudna.


Jag gillar tvååringar såsom förgätmigej, fingerborgsblomma och gullvivor.
Jag gillar den lite vindrufsiga stilen med självsådda blommor.
Självsår sig växten på en totalt olämplig plats då..
Flyttar jag dem.


Bosse älskatr att spana i trädgården.
På bilden ovan har han precis fått äta det sista på min frukost.
Han gillar frukt och naturell yogurt.


Nu har jag kompleterat mina doftpelargonier med nyköpta cerisa pelargonier.
Doftpelargonierna har jag satt på en Ikea- pall.
En pall som en väninna skulle kasta för att hennes hundar tuggat på den men...
Ute på min uteplats tycker jag...
Att den fungerar bra.
Det är min enkla blomstertrapp.


Årets sådd har inte kommit så bra.
Troligtvis förenklade jag sådden för mycket.
För att slippa kruka om och få för mycket plant så...
Planterade jag frön...
Direkt i kruka.


Om jag gjort som jag brukar så...
Torde min tagetes redan ha sina först blomknopp samt...
Att plantorna skulle vara betydligt kraftigare.
Till nästa år behöver jag fundera på hur..
Jag kan underlätta men ändå få ett bra resultat.
Kanske finns det inga genvägar mer än...
Att jag får så färre sorter.
Kompost- gallret som syns på bilden ovan är..
För att skydda planten från katt- tassar.


Pappa har fått kommit ut i trädgården.
Jag kallar grodan för pappa för...
Att min far ligger precis som grodan i Baden Baden.
Alltså med händerna bakom huvudet.


Jag önskar alla en skön helg!
Zinnia
Besök gärna!


2 kommentarer:

"M" sa...

Underbar blogg du gjort! den är så fin! och bäst av allt... hit kan man ju komma även regniga dagar och få se blomster och höra fåglekvitter. :) Kraam!

Tootsie sa...

it is all just gorgeous!
I thank you so much for linking in this week. It is an honor to host Friday's Flaunt and meet new friends and visit the regulars (who are like old friends) who share. I always feel so privelaged to know that inspiration is just a click away when need a bit of a boost for my spirits! It is a pleasure to tour and see all the gorgeous blooms...landscaping and ideas that all the participants share, and I appreciate each and every link and comment! I have shared your post today with my facebook page for Tootsie Time. I hope you will link in again soon!
(¯`v´¯)
`*.¸.*´Glenda/Tootsie
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•.