Gardening!

fredag 18 mars 2011

En påse fylld med godsaker!

Dahlior, liljor och färska kryddor!

Våren är kommen trots snö och is!
Ifjol köpte jag Dahlior och Liljor på Lidl.
Mycket god kvalitet.
Pris och kvalitet är betydligt bättre än de jag tidigare köpt av märket Nelsons och Weibulls.
De sorter jag valde i år är..


Cactus- dekorations och pompon dahlia samt liljor.
Dessa fungerar utmärkt i stora krukor på uteplatsen.
Ny jord full av näring håller dem på gott humör hela säsongen.


Liljorna får ochså stå i en stor kruka.
Tills hösten då de kommer i jord.
Liljorna har hitills kommit tacksamt vart år.
De blir fler och fler.


I början på april förgror jag knölarna och lökarna i balkonglådor.
Balkonglådorna är lätta att hantera.
De tar inte stor plats och är lätta att flytta.

Ut och in.
Så länge det finns frostrisk.
Det jag mer planterar i kruka är luktärtorna.


Då lyckas jag med dem.
Tidigare när jag planterat luktärtorna i rabatt...
Har de gett få blommor.
Rabatten kanske inte ger tillräcklig näring och ljus.

På Lidl fanns det ochså kraftiga plantor av Basilika och Gräslök.
Basilikan fick en besvärlig hemtransporten.
Hoptryckt i en frysväska.
Därav utseendet.

    
  

Mina egen gräslök ligger under tjock snö och basilikan är nyss sådd.
Timjan har precis tittat fram!
Genom vårsådd samt inköp av Liljor och Dahlior så är det vår i mitt sinne.
Trädgårdslivet har börjat!
Ty skylten...
- Välkommen till trädgården
Har tinat fram!

Smörgåskrassen gror bra i sålådan.
Snart kan jag skörda.
Detta var mitt inlägg i Blommig fredags tema!
Som denna vecka var tjuvstart
Besök gärna!

Kram!
Zinnia








8 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Kul att hitta hit, lagt till mig som följare på din blogg.

Vilka härliga kassar du visar på bilden. Underbart innehåll!
Jag gillar Liljor och har rätt många i min trädgård.
Önskar dig en trevlig helg!

Elisabeth sa...

Många vackra blommor!

Bangchik and Kakdah sa...

Flowers so bright!

Susie på Stjärnarve... sa...

Mycket vackert du köpt på dig, man längtar ju så förskräckligt tills det är dags! Fast just nu kan man tro att det är dec/jan med tanke på all snö som kommit ned idag. Och då har den gamla inte försvunnit ännu!

TREVLIG HELG
Susie

Berit sa...

ja en påse med det innehållet är verkligen en tjuvstart till det som komma ska..sommaren:)
Ha en underbar dag!!

Randi sa...

Vilka underbara fynd i matkassen. Måste kolla hos Lidl nästa gång.
Trevlig helg/Randi

Katarina sa...

Vilken härlig, färgsprakande försmak av våren! Tack för tipset omLidl - får nog ta mig en titt på deras sortiment.

Anonym sa...

We have snow like in your first photo. Poor daffodil, unless it is Photoshopped.